Gaat na corona het oude leven weer zijn gewone gangetje? Natuurlijk niet. Tijden veranderen en we leven in ‘het nieuwe normaal’. Is jouw organisatie daarop voorbereid of kijk je nog de kat uit de boom? Ik raad bedrijfsleiders aan om verstandig in te spelen op verandering, een fenomeen waar je in deze tijden niet naast kunt kijken. Ben je er klaar voor?

Eerst een voorbeeld van verandering dat je meteen herkent: thuiswerk. Ga je in de toekomst thuiswerk nog toestaan? Of denk je dat je personeel thuis wel andere zaken te doen heeft dan voor jou te werken? Mijn goede raad …

Spring vooruitziend om met thuiswerk

Het zal nodig zijn duidelijke afspraken te maken. Heb je die al of nog niet? Hoe strikt kun je met die afspraken omgaan? Is je infrastructuur afgestemd op thuiswerk? En hoe ga je voorkomen dat je medewerkers onderpresteren? Of misschien moet je sommigen beschermen tegen overpresteren?

Dat zijn allemaal vragen om jezelf te stellen. Centraal in de aanpak die je kiest is investeren in verbinding. Want in het bedrijf werken of thuis werken, je organisatie zal naar buiten moeten komen als één team, dat op zijn beurt bestaat uit teams onder elkaar.
Je hebt een duidelijk plan van aanpak nodig over wat met wie en wanneer. Maak daarin ook plaats voor informele momenten, want ook daar halen je medewerkers motivatie uit.

Thuiswerk is maar één voorbeeld van het virus van de verandering. Om dat virus in tijden van crisis te beheersen hebben organisaties één ding hard nodig:

Toon sterk leiderschap

Sterk leiderschap is cruciaal om rust en strijdvaardigheid binnen je organisatie te brengen. Plant de vlag, het doel.

Betrek het management en alle medewerkers erbij om de weg naar die vlag mee uit te tekenen. Geef duidelijke boodschappen en draag zorg voor je medewerkers. En hou absoluut de driehoek in balans: organisatie – klanten – medewerkers. De drie zijden van je driehoek moeten even lang zijn. Is dat niet het geval, dan ontstaat er een onevenwicht en begint je organisatie te wankelen.

Ga voor sterk leiderschap. Het is het beste signaal dat je aan je mensen kunt geven.


Vind je bedrijf weer uit

Bedrijven moeten zich heruitvinden en dat zal niet de laatste keer zijn.

Zorg ervoor dat je organisatie een visie heeft met één klare lijn, overal en op elk niveau. Weet waar je naartoe gaat, zodat elke medewerker dat binnen jouw organisatie kan vertalen naar zijn of haar niveau.

Laat hen vragen stellen om de visie te begrijpen zodat ze zelf met gealigneerde oplossingen kunnen komen. Als je organisatie dat proces beheerst, kan ze snel schakelen. Eén duidelijke en scherpe visie zal bliksemsnel voor nieuwe antwoorden zorgen.

Is dat ingewikkeld? Nee, je hoeft dat proces niet complexer te maken dan het is. De meeste bedrijven hebben de kennis in huis om zich opnieuw uit te vinden, ze maken er alleen niet voldoende gebruik van of doen het soms op de verkeerde manier.

Een sterk leiderschapsteam kan op twee dagen tijd de organisatie succesvol heruitvinden. Dat wordt ook van hen verwacht.

Kies resoluut voor transformatie

Meer van hetzelfde in een wereld die helemaal verandert, een klein kind beseft dat er iets niet klopt? Waarom blijven we dat dan doen?

Het gaat om transformatie. Charles Darwin zei het al. Maar hoe dan?

Durf dromen, denk in kansen en betrek trekkers erbij.

Om succesvol te zijn in een transformatieproces moet de noodzaak van de verandering duidelijk zijn, COVID-19 heeft die noodzaak voor veel ondernemingen versneld op tafel gelegd.

Een mooi voorbeeld is hoe de Belgische regering het heeft aangepakt. De noodzaak om “in uw kot” te blijven was voor bijna alle inwoners van ons land duidelijk. Iedereen volgde de veiligheidsraad. De noodzaak was er en iemand nam duidelijke beslissingen.

Waar begon het mis te lopen? Op het moment dat de communicatie sputterde. Mensen kregen onduidelijke boodschappen en raakten de richting kwijt. De reden: geen duidelijk leiderschap meer en zwakke communicatie.


Begin er nu aan

Nu ageren is morgen excelleren. Het is een must voor alle leiders om hun eigen organisatie onder de loep te nemen, strategieën te wijzigen en HR-processen in versneld tempo aan te passen aan het nieuwe normaal.

Betrek je daar de juiste mensen bij, dan kom je er sterker en met voorsprong op anderen uit. Wel heb je trekkers nodig, mensen die hun kop boven het maaiveld uitsteken en er samen voor gaan. Met einzelgängers kom je niet ver, zij vertragen het proces.

Zorg ervoor dat je dit proces institutionaliseert of misschien juist niet, zorg ervoor dat dit proces in het DNA van je onderneming zit:

  1. Bepaal je strategie klaar en duidelijk
  2. Stem je organisatie op de nieuwe strategie af
  3. Betrek je mensen erbij
  4. Zorg voor performante teams en medewerkers
  5. Bouw aan een aangepaste cultuur en gepaste HR-processen

Met andere woorden: werk aan je “people & culture”, want ook HR zal zich moeten heruitvinden. Wil je een voorbeeld?

Geef HR een nieuwe visie

Hoeveel organisaties werken nog met de klassieke evaluatie- en functioneringsgesprekken?

Elke zes maanden gaan leidinggevende en medewerkers samenzitten voor een gesprek. Beide partijen gaan zich de week vóór het gesprek voorbereiden, zodat ze voorbeelden kunnen geven: “Weet je nog toen dat is gebeurd?”

Of ze leggen doelstellingen vast voor een heel jaar en gieten die in een rigide systeem dat er alleen op voorzien is om twee keer per jaar aangepast te worden.

Het moet helemaal anders. Steek elke maand de koppen samen, vraag elke maand hoe het met de medewerker gaat, wat de leidinggevende nog kan betekenen en hoe de voortgang loopt.

Nog voorbeelden?

Maak werk van een feedbackcultuur in je organisatie. Zorg ervoor dat je medewerkers hun eigen ontwikkeling ter harte nemen. Geef HR een nieuwe visie: maak van de HR-afdeling een strategische partner en een ‘enabler’ voor een wendbare organisatie. De verantwoordelijkheid voor het welzijn en goedbevinden van medewerkers ligt nu eenmaal voor het grootste deel bij de leidinggevende.

Wat zal er nog veranderen?


Meer dan je nu denkt, want er zijn symptomen die je niet kunt negeren:

  • Normen en waarden worden in je organisatie nog belangrijker. Maak er het fundament van je organisatie van.
  • Medewerkers pikken het niet meer dat ‘profit’ het enige doel is, maar ze zijn evengoed allergisch voor bedrijfsleiders die ‘people’ en ‘planet’ er voor de schone schijn bijnemen. Wees eerlijk, speel geen toneel.
  • De schaarste op de arbeidsmarkt komt razendsnel terug. De medewerkers van de komende jaren moesten al geboren zijn, we kunnen die achterstand niet meer inhalen. Maak je organisatie daarom aantrekkelijk: bereid je voor, niet op een ‘war for talent’, maar op ‘charming for talent’.
  • Mininmaal twee dagen thuiswerk per week zal volgens mij de norm worden. Hou er rekening mee als kandidaten komen solliciteren. Geef mensen de mogelijkheid, verander je cultuur en bouw je infrastructuur uit.

En wat is het gevolg van al die verandering voor jou als leider?

Leiderschap zal evolueren naar veel meer aandacht voor het welzijn van het individu zonder hierbij de resultaten uit het oog te verliezen.

Er is werk aan de winkel. Verander jezelf om je organisatie te veranderen.


Steven Govaerts

Met Insparkle begeleiden we organisaties bij veranderingstrajecten.

  • Insparkle stuurt leiderschapsteams aan om snel en degelijk een verfrissende visie en strategie voor de organisatie te formuleren en toe te passen,
  • Insparkle ontwikkelt HR-processen die veel meer afgestemd zijn op de actuele behoeften van medewerkers en
  • Insparkle helpt organisaties om een cultuur van verandering te implementeren die mensen in hun ontwikkeling stimuleert.

Wil jouw organisatie toekomstgericht reageren op verandering?